Thursday, May 31, 2012

Nóra...

Mar kislany koromban erdekelt a no-ferfi kapcsolat , egyutt es kulon a tarsadalomban.Mar akkor figyeltem, kutattam nagyszuleimet, szuleimet, kornyezetemet, vajon hogy kerult ossze ez a ket ember,mi az, ami osszekoti oket, mi a szerepuk egymas mellett es kulon kulon.Kesobb sem hagyott alabb kivancsisagom, figyeltem, eszrevettem a  valtozasokat, az eval-devalvalosadokat , a nokrol es a ferfiakrol.
A legutobb olvasott konyv is eppen ezert volt kulonosen erdekes-ertekes szamomra, mert a norol szol, es a no szemen at  ferfirol, kulon es egyutt.
Ha egy szinhaz musorajanlojaban olvasom a cimet, azt hiszem elsiklottam volna folotte.
 A konyvet olvasva(Liv Ullmann:Valtozasok) amiben Norara utal, majd a kiragadott resznel  megfog maganak, mar keresem, igy talalok ra Henrik Ibsen: A babahaz muvere.Olvasom sietosen, gyorsan leszurve a fontosat, es egy parhuzam jelenik meg elottem.


Mona Lisa smile(film, nem a festmeny) es A babahaz kozott.


Kozel ketszaz ev kulonbseggel, de boncolja a not es a ferfit, a no szerepet a ferfi altal uralt tarsadalomban es forditva.
Es megallit ismet, ki tudja hanyadszor a parhuzam, a hasonlosag, a kulonbseg.Karrier vagy csalad, vagy muvelheto egyutt.Mennyit valtoztunk mi nok, es mennyit  a ferfiak, mi miattunk?mi valtoztattuk oket, vagy ok bennunket?
Van e koze ennek a mostani elcsuszott , elzullott gyerektarsadalomnak ehhez a mi valtozasunkhoz? Felelosek vagyunk e ertuk?
Vajon igaz e, ha ugy latom es jol latom e, hogy a ferfit elgyengitettek sok szempontbol, hogy a no egojat elcsipjek es valaki akarjon lenni, sokkal tobb, mint no.Vagy a kettonek semmi koze egymashoz, es csak , mint emberkent kell kezelni.Mindenki szuletik valamilyen indittatassal, es aszerint probal elni, munka mellett akadalykent elni meg a biralatokat, esetleg nem eppen epito kritikakat.Vagy dicsereteket.
Millio kerdesem van, keresem az osszefuggeseket, magyarazatokat, es probalom elkepzelni a jovot, a nem is tavoli jovot.
Mielott barki felreertene, nem hiszem azt, hogy fuggunk egymastol, hogy no ferfi nelkul nem letezhet, magam is megprobaltam.Csak nem ertem hol, mikor jutottunk el ide, hogy nem egymasert vagyunk, hanem egymassal szemben?Hogy alakult ez ki?
Egy no is kepes penzt keresni, kocsit vezetni, gepet tervezni, urhajot operalni..de hova lett a szepe?az erzese?a kapcsolat lelke? es mit lat ebbol a gyumolcse?milyen kovetni valo peldat?
Az un. harmadik vilagbol is lattam filmet, ahol a no csak targy, es csak, mint biologia szerepel.De hazudnak, hazug vilag, mert a megszegyenitetteket visszavarrjak, korrigaljak, az ejszaka leple alatt.
Csak a lelkuk nem lesz kozmetikailag korrigalva, es nappal lefayolozva nem latja senki a fajdalmat.


*Minden felvilagosito jellegu anyag mellett, mindket muvet koteleznem elolvasni kamaszoknak, oriasi kapaszkodo.