Thursday, August 19, 2010

Pavarotti and friends - Nessun Dorma

Egyszer azt mondta nekem valaki, olyan ember vagyok , aki annyira kivancsi, hogy a vilag vegeig is utana jar valaminek.Ez igy persze nem pontos megfogalmazas, mert az nem erdekel xy mit mondott zzs-rol.De valoban, ha valami megerint melyen, akkor mindent akarok tudni rola. Szerettem, szeretem Pavarottit, szerettem a Pavarotti es baratai eloadasit.Szerettem nezni a szemet, amilyen szeretettel nezte legyen az barki, legyen Bryan Adams rekedtes hangja, tetszett neki, lehetett latni,erezni, meg kepernyon at is, a szeretetet. Tobb eloadoval hallgattam meg, de az O eloadasaban a legszebb szamomra a Nessun Dorma. Amikor valami szomorusag ert, vagy er, mindig ehhez nyulok, mert bar egy szot sem ertettem, de a zene olyan beszedesse tette nekem, hogy erteni veltem, hogy szomoru lehet a tortenet, de van remeny.Ha meghallgattam , utana nekem is konnyebb volt levegot venni, eltunt a nehez erzes a mellkasomrol.
Tudni akartam mirol szol a Nessun Dorma, Puccini Turandotjanak az egyik leghiresebb tenor ariaja.

A tortenet roviden, arrol szol, hogy az ismeretlen herceg szerelmes lesz a gyonyoruseges, bar rideg hercegnobe, Turandotba.Ahhoz , hogy elnyerjek a kezet, harom talalos kerdest kap minden jelentkezo, ha azonban nem sikerul kitalalni, lefejezik oket. Az ismeretlen herceg megfejti mindharom kerdest a hercegno banatara, meglepetesere.A herceg azzal all elo, hogy ad O is egy eselyt.Turandot ha kitalalja a nevet masnap hajnalig, akkor lefejeztetheti, ha nem sikerul, akkor tovabbi kibuvo nelkul neki kell adnia a kezet.Akkor felesegul veszi.Az ejszakara bortonbe zarjak a herceget, a hercegno udvarholgyei nem alhatnak, segithetnek Turandotnak.Nessun dorma-senki nem aludhat..ezt eneklik egesz ejjel.A herceg a cellaban nezi a csillagokat , amikor elenekli a hires ariat.Amiben a vaggyal futott remeny, hogy senki nem fogja kitalalni, es a gyozelem az ove, csak muljon el ez a szerelemtol fenyesebben csillogo ejszaka, a nap keltevel a hercegno az Ove.Es akkor, majd akkor az O szajabol megtudja a kiletet, ki is O valojaban.

Hianyzol Mr.Pavarotti, megha nem is ismertuk egymast, de baratodnak erzem magam:)